De geschiedenis van taxi’s

Geschiedenis taxi's

Taxivervoer is tegenwoordig in bijna elk land ter wereld beschikbaar. Het komt in allerlei soorten en maten. Van tuktuk tot normale auto en van dierentaxi tot riksja. Maar wie heeft de taxi bedacht? en waar reden de taxi’s als eerste?

De eerste taxi

De eerste vorm van de taxi stamt uit de 17e eeuw. Toen waren taxi’s niets anders dan paarden die een koets voort trokken. Voor deze dienst kon je betalen om zo op je bestemming aan te komen. Deze soort taxi’s waren voor het eerst beschikbaar in 1605 in Londen. Het duurde echter bijna 300 jaar voordat de eerste taxi’s beschikbaar kwamen zoals wij die nu kennen.

Het begin van de hedendaagse taxi

Parijs begon in 1899 met de eerste vorm van de hedendaagse taxi. Al snel daarna volgden Londen in 1903 en New York in 1907. Een zakenman uit New York genaamd Harry N. Allen importeerde 600 auto’s uit Parijs en begon zijn eigen taxibedrijf. Harry deed dit omdat hij vond dat taxi’s te duur waren. Daarnaast reden er in die tijd veel onofficiële taxi’s rond die mensen probeerden op te lichten. Het was het idee van Harry N. Allen om zijn taxi’s geel te kleuren. Hij deed dit om de zichtbaarheid van de taxi’s op straat zo te verbeteren. In 1967 werd het in New York verplicht voor officiële taxi’s om de gele kleur te gebruiken. Zo kon de politie de taxi’s makkelijk controleren.

De geschiedenis van de taxi in Nederland

In 1909 adopteerde Nederland voor het eerst de taxi, één jaar na de opkomst van de taxi’s in New York van Harry N. Allen. Dit was het initiatief van het bedrijf ATAX. Zij waren het eerste bedrijf in Nederland om een taxivergunning te verkrijgen. De taxi’s van ATAX waren elektrisch. De voorrijkosten waren 3 gulden en daarna 10 cent per 300 meter. Het verdienmodel van ATAX werd een redelijk succes. In de loop van de jaren stapte ATAX langzaam over op taxi’s met een benzinemotor.

De taxioorlog

In de jaren rond 1990 woedde er een taxioorlog in Nederland. Dit kwam doordat het toenmalige kabinet had besloten om de taximarkt vrij te geven. Hierdoor werd het voor andere bedrijven makkelijker om op de taximarkt te concurreren. De ’’oude’’ taxibedrijven vonden dit niet kunnen omdat zij eerst 300.000 gulden moesten betalen per taxivergunning. Hierdoor braken vechtpartijen uit tussen taxichauffeurs en zelfs rellen. De politie moest vaak hard optreden hiertegen. Uiteindelijk zou de taxioorlog duren tot eind 2001.

De taxi tegenwoordig

De taxi heeft door de jaren heen veel veranderingen meegemaakt. Zoals bijvoorbeeld de introductie van de portofoon na de Tweede Wereldoorlog. Dit maakte het gemakkelijker voor taxibedrijven om hun taxi’s naar de klanten toe te sturen. Nu worden steden steeds milieuvriendelijker. Hier spelen hedendaagse taxibedrijven op in door elektrische taxi’s te gebruiken. Een andere grote verandering voor taxi’s waren de mobiele apps. Hierdoor is het mogelijk om tegenwoordig makkelijk een taxi te bestellen waar u ook bent.

Hoe zal de toekomst eruit zien?

Aankomende jaren zal de taxi-industrie zich verder ontwikkelen. In de toekomst zullen er geen taxichauffeurs meer nodig zijn. Zij zullen dan vervangen worden door zelfrijdende taxi’s.

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.